Människor
Miljöer och byggnader
Industri
Sjöfart

Skeppsbyggare i Västanfjärd

Krimkriget på 1850-talet hade
en stor inverkan på allmogesjöfarten.
En stor del av yrkesskepparnas
flotta försördes och allmogeskeppen
behövdes som stöd.
Från och med 1858 fick
allmogen fritt segla i hela världen.

Omedelbart började man
på Kimitoön bygga allt
mer och allt större fartyg.
Skeppsredandet blev
mer och mer professionellt.
Stora fartyg började ha
många delägare.
Man kunde få sig en del
genom att bidra till skeppsbygget.


Fortuna byggs

Den största sjöfartsorten blev
Västanfjärd, där de största
fartygen byggdes.
Familjen Ölander blev där
en viktig redarfamilj.

O.F.Ölander var byggmästare
och redare för många
betydliga fartyg.
Han själv sade att O.F.
står för O Förnuftig.

Skeppet Fortuna ägde han
tillsammans med sin systerson
Henrik Uno Isaksson
på Stus gård i Lammala.

Redare och också sjömän
blev ofta förmögna.
De ville ofta visa sin
förmögenhet genom att
bygga ut sina gårdar.
Stus är ett bra exempel.


Stus gård