Henkilö
Rakennus tai alue
Teollisuus
Merenkulku
 

Strömman kanava

Strömman kylän kohdalla
Kemiönsaaren ja mantereen
välinen väylä on hyvin kapea,
vain kahdeksan metriä.
Tästä kulki jo 1600-luvulla
tärkein maantie Perniöön ja Turkuun.
Salmi puolestaan oli tärkeä
mutta vaikeakulkuinen
merenkulkuväylä Halikonlahdelle.

Ensimmäinen silta rakennettiin
tähän jo 1800-luvun alussa.

1840-luvulla Teijon ruukin
patruuna Viktor Bremer
ryhtyi toteuttamaan isänsä suunnitelmaa
rakentaa Strömmaan kanava ja työntösilta.
Silloin paljon suuremmat laivat
voisivat purjehtia väylässä.

Tammikuussa 1844 keisari
Nikolai I antoi luvan
kanavan rakentamiseen:

"...olemme Me katsoneet hyväksi
armollisesti määrätä meren-
kulun helpottamiseksi rakentaa
kanava ja työntösilta Kemiön virralle..."

Kesällä 1845 kanava ja silta
olivat vihdoin valmiita.
Silta rakennettiin raudasta
Teijon ruukissa.
Laivan lähestyessä kanavaa
sillan pystyi työntämään sivuun.

Kanavasta tuli nopeasti tärkeä
kulkuväylä ruukin kuljetusaluksille
sekä markkoille matkaaville saaristolaisille.